fredag 18 februari 2011

I bland blir jag så trött på mig själv

Det har inte blivit något bloggande på ett tag. Inget pysslande heller. Eller jo jag har skräpat ner hela balkongen med halvfärdiga vitsprejade grejer men inget som är på väg att bli klart, eftersom jag helt plötsligt kom på den geniala idén att vi skulle organisera om här hemma.  Jag hade hittat IKEAS stora Hemnesbyrå 900 kr billigare på blocket. Som jag letat! Äntligen hann jag svara först på annonsen och fick den till ett riktigt bra pris! Jag la därför ut våra garderober på samma annonssida för att få plats med byrån. Eftersom att jag är så bra på att gå på känsla (hrm...)så måttade jag inte den enda lilla väggyta vi hade kvar i hela lägenheten, utan antog att garderoberna lätt skulle ge plats åt den eftertraktade byrån. Mannen och hans vän skickades med bilen för att hämta den supertunga byrån. De slet sina kroppar sönder och samman för min skull. Så fint! Min sötnos sa: det ska bli skönt när allt kommer på plats! Jag sa: vi tömmer bokhyllorna och säljer dem med, och ställer upp böckerna vi inte tittar i på vinden, och tar ner det hemmabyggda 10000-kilosskåpet tills vi hittar ett fint vintageskåp att ha det nödvändigaste i. Så behöver vi inte vara oroliga att lille J ska få bokhyllorna på sig när han hänger sig fast vid hyllplanen och öppnar och smäller igen glasdörrarna. Det argumentet kunde mannen inte stå emot. Alla böcker packades ner i lådor och står nu över hela vardagsrumsgolvet tillsammans med sopsäckarna med våra kläder i. Garderoberna hämtades i dag av två rejäla arabiska kvinnor som monterade ner hela rasket i en handvändning och bar ut dem över hela gården och ner för vägen till sin bil. Jag blev enormt imponerad! Sen gick jag och njöt i förtid över hur fint det skulle bli här hemma. Sovrummet så luftigt, vitt och fräscht och vardagsrummet nästan klart. I smyg räckte jag finger åt jantelagen och prisade mig själv för min fingertoppskänsla både vad det gällde affärer och stil. För att inte snacka om mitt organisationssinne! Det här skulle lösa allt! Exakt en timme senare fick min hybris sig en rejäl käftsmäll och sprang iväg med svansen mellan benen... Mastodontbyrån var ungefär 10 cm för stor och tog upp en bit av dörröppningen till sovrummet så att man inte kunde stänga dörren. Jag svor mig blå, store J fräste och lille J höll krampaktigt tag i sin felplacerade säng och storbölade. Åååh vad allt ska klydda! Ja jag vet, vad JAG ska klydda. Nu står byrån vardagsrummet där den trängt in matsalsbordet och alla stolarna mot väggen. Vitrinskåpen som ska säljas (eller hur gör vi nu med det??) står huller om buller i sovrummet och lutar hotfullt mot min sängplats... De fick inte plats i vardagsrummet när byrån kom. Soffan som är fylld med ömtåliga kavajer, nysrykta skortor och några klänningar, står inklämd bredvid det massiva hemmabygget till skåp (som inte på något sätt passar ihop med resten). Vardagsrumsgolvet är fortfarande fullt med sopsäckar och boklådor. Jag blir så trött att jag skulle kunna lägga mig i en av skräphögarna och däcka av ilska och utmattning... Trevlig helg!

http://www.ikea.com/se/sv/images/products/hemnes-byra-med--lador-vit__30435_PE118674_S4.jpg
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket... eller förståndet       Foto: ikea.se

1 kommentar: