söndag 19 februari 2012

Pyssla med barn - regel nummer ett

Regel nummer ett - Stämningen är A & O

En van och förståndig pysslare väljer alltid rätt tillfälle för att bjuda in sina små medmänniskor i pysslandets förtrollade värld! Undvik således alla former av pyssel vid tillfällen då kreatörerna inte är på topp, så som vid sjukdom (egen och barnets. Allra värst blir en kombination av båda), trötthet, hunger och självständighetsuppror.

Avskräckande exempel 1.1:

Hemma hos lilla familjen, söndag kl 16.45: 
  • Pappa J lagar mat. Receptet finns på datorn...
  • Lille J hänger över bordet med en fot kvar på den vippande stolen som stöd. "Näääää PAPPA!! HAKUNAMATATA!!!" Han knappar hej vilt och nyser stort slemmoln över skärmen...
  • Mamma S ( a.k.a "Mästarpedagogen") lyfter ner liten huligan och väser med whiskyröst "Nu får det banne mig vara nog!" Minuten senare stegar hon in på barnrummet med en skrikande unge under armen.
....
 
Mamma S: "Vi kan ju pyssla kort till ditt kalas!! Jaa!! Vilken bra idé!!!"
Lille J: Drar ett streck med röd penna. Häller resten av pennorna i leksaksservisen...
Mamma S: "Älskling, rita här!"
Lille J: "NEJ!"
Mamma S: "JO! (Hämtar pennorna) Du kan rita med andra färger ju!"
Lille J: "INTE färjor!!!"
Mamma S: "Nänä, strunta i det då!" Jag ska i alla fall hämta stämplar och pyssla med...

....
 
Lille J: Dyker ner i stämpelsamlingen "Waaaw!! Fiiina!!!"
Mamma S: Tänker: "Ärad vare Gud i höjden, Pysslet har förenat och lugnat oss. Jag är verkligen överlistig, fantastiskt pedagogisk och..."
Lille J: Försöker riva av gummit från stämplarna.
Mamma S: "Titta fint, gubben!"
Lille J: "Mmm" Pillar frenetiskt... 
Mamma S: "Lägg av nu!"
Mamma S: "Du!"
Mamma S: "Hallå!!" Tar stämpeln.
Lille J: Stampar med fötterna och skriker så att det slår lock för öronen.
...

Mamma S: Lugnar avkomma och  introducerar extremt jätteroligt pyssel igen.
Lille J: Ritar hårt med pennan.
Mamma S: Oh tjusigt med så mycket rött!
Lille J: Mhm...
Mamma S: Tittar djupt ner i stämpellådan
Lille J: Pappret är tråkigt... fortsätter måla PÅ stämplarna
Mamma S: "Men, SÅ får du inte göra!!"
Lille J: Djävulsblick och hest skratt. Fortsätter...
Mamma S: Nääe! NU TAR JAG PENNORNA FRÅN DIG!!!!
Lille J: Skräckfilmsskrik och Dramatentårar, kryddat med vilda sparkar. 
Mamma S: Brölar till mannen: "ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅhhh jag pallar inte mer!!! min hjärna håller på att ramla ut genom näsan och jag har jätteont i halsen! Buhuhu!!"
Lille J: Pappa!!! Buhuhu!
Pappa J: Tröstar sjuklingar. "Maten är klar! Kom så äter vi i stället!"

Visst är pyssel underbart! Men i fel händer och vid fel tillfälle kan det förvandlas till terrorism. Tänk på att tvångspyssel och pyssel under dåliga förhållanden kan ge men och skador för livet. I senaste forskningssamarbetet mellan Panduro hobby och Lunds universitetssjukhus framkom pysselrelaterade störningar såsom glitterfobi, paper-cuts-syndrom och tvångsstämplande. Pyssla varsamt!!


6 kommentarer:

  1. Haha, underbart! Kortet blev fint i alla fall :). Ha en fin tisdag. Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Haha, tack för ditt underbara och ärliga inlägg! Jag brukar gnälla om hur fruktansvärt jag tycker det är att baka med mina barn men får typ nedlåtande tysta blickar tillbaks :-D Men det är ju hemskt! Ta t.ex förra julen. Storasyster tjatade om att få baka pepparkakor dag ut och dag in. Så jag gjorde den där satans degen. EN pepparkaka orkade hon trycka ut. EN!!!! Då hade jag kavlat ut deg över hela bordet. Sen gick hon iväg och kollade på tv. Själv fick jag fylla plåt efter plåt samtidigt som lillasyster låg på golvet och gallskrek och drog i mitt ben. Så otroligt harmoniskt, som taget ur ett reportage från en inredning/matlagningstidning ;-)

    SvaraRadera
  3. *asg* känner igen det!!!

    Nu har mina barn blivit så stora att jag har hamnat i nästa fas... jag hinner inte göra något alls!

    "mamma, kan du hjälpa mig kavla.... degen fastnade... nu är plåten full...mamma, MAMMA!!!"

    Betjänt, piga, hushållerska, uppassare... tror det finns mååånga fler namn på det jag är under våra "trevliga" bakstunder. Men, mitt i allt mjölmoln tar jag fram kameran och fotar. De har kul! Så i efterhand kan jag tycka...

    "Jo, vi hade det nog rätt mysigt ändå." ;)

    Kram kram Malin

    SvaraRadera
  4. Jättefint kort! :-D Här hemma ha vi varianten där Den Pedagogiska Mamman planerat ett jättebra pyssel, och Barnet ger blanka fasen i vad som planerats utan vill göra på sitt eget sätt, och sen gärna tröttnar mitt i, när det där pysselmaterialet klippts sönder och visst inte blev någonting alls. ;-) Fast ibland blir det bra.

    Sen håller jag även helt och hållet med Fröken Pyssel. Har man ngt emot lugn och ro, så är BAKA med barn verkligen att rekommendera. Och då menar jag inte bara kavla ut pepparkakor, där man själv kavlar och lyfter peppisar till plåten medan Barnet äter deg, utan Följa Ett Recept. Redan innan smeten/degen är klar står man och börjar fundera på hur man ska finansiera de kommande terapiräkningarna. ;-)

    SvaraRadera
  5. Hahaha, ja igår satt tillslut jag själv och målade med vattenfärg medan lilla L lekte med min telefon...
    Det är nog många som känner igen sig! :)

    SvaraRadera
  6. Åh, vad härligt att läsa att det inte bara är jag som försöker vara den pedagogiska och roliga pysselmamman med blandat resultat! Jag har också provat varianten med planerat pyssel som blir något helt annat! Oj vad svårt det var att släppa kontrollen i början! och baka med barn ska vi inte ens prata om... det brukar sluta med att vi är riktigt osams och blir sams först när dottern får slicka MÄNGDER med smet som kompensation för att mamma blev arg för att receptet inte följdes...

    SvaraRadera