lördag 1 januari 2011

Nyårsdagsmys och sångglada djur

Jag är fortfarande helt seg efter gårdagens nattsuddande. Våra utslitna småbarnsföräldrar-hjärnor är inte vana vid att inte komma i säng förrän halv tre på natten. Väckta vid den tiden är vi däremot vana vid... Men eftersom nyårsafton hos våra vänner "på landet" var så underbart trevlig och avslappnad så bortser jag gärna från segheten i dag :) 
      Idag har jag gjort färdigt ett litet projekt som jag har klyddat med en kväll här och en kväll där sista veckan. En sånglåda till lille J! För ett tag sedan när vi röjde i skåpen hittade jag ett gäng fingerfigurer som jag köpt när bebben fortfarande bodde i magen. Eftersom lillkillen tycker att det är kul att sjunga och att vi spelar tramsteater med hans gosedjur så tänkte jag att det var dags för djuren att hälsa på. Djuren skulle garanterat komma att smakas på av bebben så de behövdes tvättas först. Jag och lille sötnosen tappade upp "ett bad" till dem och passade på att ha lite vattenlek samtidigt. När lillkillen tyckte att djuren badat klart passade han på att tvätta sig själv. Han var helt förstummad av spänning och lycka :) Vi provsjöng figurerna när de precis hade torkat men nu har han inte sett dem på någon vecka så det ska bli kul att se hur han reagerar nu när de gömt sig i lådan...  Lådan ja... den har gått mig fullständigt på nerverna! Nästa gång väljer jag en med avtagbart lock och inte ett som sitter fast i ena långsidan. Men efter en hel del knepande och knåpande med vitt papper, djurpapper från Panduro och cirka ett ton klister fick jag till det ganska bra ändå. 

Innan baby J föddes hade vi en stor samling öronproppar i denna lilla lådan men de tog plötsligt slut...

Lådan renoverad till sånglåda

Några av sånglådans hyresgäster! Från vänster: Hoppe hoppe hare, pappa tupp, den balanserande elefanten, en av små grodorna och råttan som i vanliga fall bor i en hatt med sin fru Lovisa och deras 72 ungar...


2 kommentarer:

  1. Ojoj, helt underbar låda!!!

    Har tänkt göra själv men nu får jag lite prestationsångest då din var såå fin ;)
    Är det tyg eller papper och vilket lim rekommenderar du?

    /Mia :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket :) Jag tog lite tunnare vitt papper och klistrade det runt hela lådan sen klippte jag ut djuren i tjockt papper och klistrade på sist. Jag använde helt vanligt limstift för papper (utan lösningsmedel står det på... vet inte om det brukar vara det i limstift)

    SvaraRadera