söndag 23 januari 2011

Sista chansen för superlätt jordgubbssylt

I veckan rensade jag ut i skafferiet och hittade ett syltsocker som vi hade i någon dessert för evigheter sedan. Av datumstämpeln att döma var det var bråttom att koka sylt, om man som jag hatar att slänga mat och liknande saker för att man missat att de har gått ut innan man fått ändan ur vagnen. Frysta jordgubbar inhandlades på studs och så fort bebben krupit ner i sänghalmen på kvällen påbörjade jag mitt första syltkokeri. Det var hur lätt som helst! Jag blev riktigt nöjd. Sylten kommer nog dessutom ätas lite mer med andakt än Bobs "refilsyltkorv" eftersom den är gjord i vår eget kök. Inget ont Bob! Deras sylt är  hur god som helst men det är ändå lite roligare när man har gjort det själv. Fina mormorsskålen i bakgrunden, med söta skorpor i, fick vi av goda vännerna R & M som kom över på middag och gjorde vår fredagskväll extra trevlig.

3 kommentarer:

  1. Ser mumsigt ut!
    Det är roligt att göra egen sylt tycker jag. Rätt snabbt och enkelt men, som du skriver, lite mer lyxigt att ära egengjord. :)

    SvaraRadera
  2. Mums!

    Och tuuusen tack för din inspirationsvideo nedan, ska genast ta och se den. Hatar allt med kantband att göra så jag håller tummarna att det blir som en dröm när jag sett den.

    /Mia ;)

    SvaraRadera
  3. Popetora: Ja man blir lite stolt när man plockar fram den ur kylen!

    Mia: Hoppas att instruktionsvideon hjälpte dig :)

    SvaraRadera