tisdag 16 november 2010

Mystisk amarylis

För någon vecka sedan pratade jag och mina föräldrar om julen. Jag som brukar vara för stressad så här års för att ens hinna känna någon julstämning alls, kände plötsligt en ovanlig längtan efter julpynt, julpyssel och julblommor. Jag packade in lille J i bilen och åkte till Vellingeblomman. Efter vad som kändes som flera kilometer av tomtar, renar, stjärnor, ljus och allt annat pynt snurrade mina ögon runt i skallen och bebben hade däckat i vagnen av överstimulans. Med oss hem följde pynt till min tilltänkta jul-en: några pyttesmå silvriga kulor, pyttigt glitter och en liten stjärna till toppen. Dessutom två VITA flerblommiga amarylisar eftersom jag brukar vara så sen med dem att de inte blommar förrän på julafton eller långt där efter. Efter någon dag började den ena växtens första knoppar glänta på kronbladen. Jag kunde ana något orange men tänkte att det säkert var lite färgade kanter som skulle växa bort eller något. Nästa dag stod vår amarylis i full blom. Blommorna var aprikosfärgade!! Visste inte ens att amarylis kunde ha den färgen! Är det någon slags hybrid eller finns de i aprikos-rosa och att min växt i så fall bara blivit felmärkt? Vad tror ni?

Min märkliga amarylis...

2 kommentarer:

  1. Förstår precis vad du menar , julkänslan trillade över mig med nyligen , härligt !
    Läckra band du visar.

    Kram Betty !

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen mysigt. Ser fram emot att få pynta och hänga upp julstjärnorna utan att grannarna tycker jag är galen ;) Banden kan jag tyvärr inte ta åt mig äran för. Det är blogspots egna.

    SvaraRadera